Lansare de carte: Cristian Aszalos față cu tabloidizarea





11.11.2011, o zi mare pentru amatorii de profeții apocaliptice, dar o zi și mai mare pentru mai mult decât tânărul jurnalist clujean Cristian Aszalos, care, într-o atmosferă de fervoare intelectuală, și-a lansat volumul de debut, Crampoanele României șchioape, cu subtitlul elocvent Tabloidizarea presei sportive românești, apărut la Editura Eikon, în colecția Devoratorul de presă, coordonată de Tiberiu Fărcaș.  Gazdă primitoare a evenimentului a fost Foaierul Colegiului Academic din Cluj, noua denumire pentru mai cunoscuta Casă a Universitarilor.

La 23 de ani, Cristian Aszalos și-a propus o temă vastă, a cărei complexitate ar fi descumpănit cercetători mai experimentați. Subiect al unei teze de licență, pe care alții l-ar fi păstrat pentru doctorat, cartea reprezintă o lucrare de pionierat, deoarece, așa cum afirmă autorul însuși în Argument, în bibliotecile din România nu se găsește niciun studiu sau titlu dedicat exclusiv tabloidului sau fenomenului de tabloidizare.

Scrisă cu nerv, dar după toate canoanele științifice, cartea lui Cristian Aszalos este alcătuită din patru capitole, la sfârșitul cărora se argumentează că Pro Sport-ul și Gazeta Sporturilor din 2010 sunt două tabloide, cu succes la public, care și-au pierdut atributul de quality (ziare serioase).

Lansarea a beneficiat de prezența onorantă a profesorilor Andrei Marga, Vasile Sebastian Dâncu și Viorel Nistor, cel din urmă fiind îndrumătorul lucrării de licență, precum și a jurnalistului Tiberiu Fărcaș. Maestrul de ceremonii a fost directorul Editurii Eikon, Vasile George Dâncu. Discursurile au fost atât de dense ca informație și ca reflecții asupra realității schizoide în care trăim încât încercarea de rezumare a lor ar putea părea o impietate.

Profesorul Andrei Marga a accentuat plăcerea publicului cititor de a fi mințit, de a i se oferi informația cât mai tabloidizat cu putință, fiind mai ușor să consume aparențele decât esențele.

Vasile Sebastian Dâncu a remarcat forța presei clujene actuale, în cadrul căreia ziariștii își depășesc simpla condiție de mediatori ai informației și devin metajurnaliști, capabili de meditații profunde asupra rolului lor în societate. Concluzia domniei sale a fost că trăim într-o realitate tabloidizată și tabloidizantă.

Mentorul lui Cristian Aszalos, profesorul Viorel Nistor, a dezvăluit câteva detalii din culisele elaborării lucrării de licență, menționând faptul că a fost impresionat de ineditul abordării și că a încercat să se convingă dacă autorul este conștient de riscurile pe care și le asumă. Lucrând la un mare cotidian de sport, Pro Sport, pe care îl analizează critic, Cristian Aszalos urma să elaboreze o lucrare care dinamita sistemul jurnalistic din interior. Când s-a convins că autorul realizează la ce anume se înhamă, profesorul i-a dat undă verde, numindu-l pe tânărul jurnalist Torje al presei clujene, în comparație cu Tiberiu Fărcaș, un Maradona al breslei.

Coordonatorul colecției în care a apărut cartea, Tiberiu Fărcaș, a subliniat aplecarea spre esențe a autoruluirelatand cum s-a întâlnit pentru prima data  cu  Cristian Aszalos  într-o zi ploioasă, la o cafenea care nu mai există din Cluj, după ce îi remarcase un articol impecabil din Clujeanul.

Ultimul vorbitor a fost autorul, care s-a întors cu nostalgie spre copilărie, când singurul lucru pe care îl regreta de la oraș atunci când mergea vara la bunici era ziarul de sport. Ca să pună mână pe unul din cele 6 exemplare care veneau în satul respectiv, parcurgea o distanță apreciabilă cu bicicleta în fiecare dimineață, la ora 6.

Vizibil emoționat, Cristian Asztalos a încheiat lansarea cu o sesiune de autografe, demonstrând tuturor că principala sa calitate nu este tinerețea, ci talentul.


Galerie foto de la lansare
 




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Stonehenge de Maramureş-brand cultural

Copil în comunism

Interviu: Laurenţiu Bădicioiu: Un festival internaţional de poezie şi epigrame are succes într-o lume manipulată şi manipulantă