Valorile de la miezul nopţii

Ionuţ Budişteanu, una dintre valorile de la miezul nopţii
Sursa foto: adevarul.ro
De câteva nopţi mi-a revenit în atenţie un fenomen care spune multe despre atitudinea societăţii româneşti actuale faţă de valori: cele mai bune emisiuni ale postului public de televiziune se difuzează la ore imposibile pentru mulţi. Ca şi când ne-am ruşina de ele şi le-am pune sub preş, împreună cu valorile pe care le promovează.

Îmi imaginez raţiunile de marketing ale acestor programări, ştiu că numai o emisiune ca O dată în viaţă se poate bate cu Dansez pentru tine, dar pentru acea minoritate care se mai uită la emisiuni cu miez, Televiziunea care se numeşte Naţională ar trebui să  facă  valorile vizibile şi pentru oamenii care adorm pe la 10 seara.

Printre emisiunile exilate după ora 23, remarcăm Replay, Profesioniştii sau Nocturne, aceasta din urmă începând după ora 0.00, deci trebuindu-ţi o voinţă de fier ca să nu adormi. Este o strategie a TVR-ului, poate se creează o atmosferă propice reflecţiei la acea oră, poate se produce o selecţie naturală a telespectatorilor, dar trimiterea la ore aproape imposibile nu face decât să transmită inconştient un mesaj despre perceperea valorilor în România de azi.


În ultimele seri,  ecranul TVR-ului  a adus în prim-plan, la sau după miezul nopţii, o pleiadă de valori, cum ar fi regretaţii regizori Alexandru Tocilescu şi Andrei Blaier, un geniu al informaticii de numai 17 ani, din Râmnicu-Vâlcea, Ionuţ Budişteanu, sau Remus Azoiţei, un talentat violonist de care cred că nu a auzit multă lume, dar care este singurul român angajat vreodată de Academia Regală de Muzică din Londra. Autoarele acestor veritabile spectacole culturale sunt Doamnele Eugenia Vodă şi Marina Constantinescu, garanţii ale valorii.

Aceşti români poartă poveşti de succes, despre modul anevoios în care şi-au împlinit destinul împotriva curentului general, care dă cu flit valorilor autentice. 


Exemplul care m-a şocat şi care mi-a spus multe despre relaţia noastră ca popor cu valorile este cel al lui Ionuţ Budişteanu, căruia, în urma unor acuzaţii vagi şi nefondate, i s-a sugerat de către unii profesori să se transfere de la un Colegiu de elită din oraşul lui la un Grup Şcolar, lucru pe care l-a şi făcut, deşi Ionuţ este laureat la mai multe concursuri internaţionale de informatică, de la Ankara până la Los Angeles.


Sunt valori exilate la miezul nopţii, valori marginalizate constant într-un mediu românesc în care valoarea este văzută ca o abatere flagrantă de la normalitate. 




UPDATE: Puteţi urmări aici emisiunea Profesioniştii care l-a avut ca invitat pe Ionuţ Budişteanu.



Comentarii

Ionut Budisteanu a spus…
Va multumesc frumos pentru sustinere, tin sa va spun ca am avut onoarea sa fiu difuzat si in ziua de 1 Decembrie la ora 13 pe TVR1, deci la o ora de maxima audienta si ma simt foarte mandru ca am fost alaturi la aceasta emisiune unde au fost de a lungul anilor mari valori ale poporului roman. M-as bucura ca in timpul vietii sa ma ridic si eu la nivelul acestora. Referitor la mutarea mea de la scoala, eu fiind minor parintii mei m-au mutat cand au aflat porecla si toate rautatile pe care le-am avut timp de 4 ani la scoala. Totusi trebuie sa spun ca foarte multi domni profesori au fost alaturi de mine, chiar mi-au trimis o scrisoare prin care au incercat sa ma determine sa ma intorc la scoala unde am invtatat timp de 6 ani. Deasemenea tin sa va reamintesc despre miile de ore de pregatire extrascolare pe care doamnele mele profesoare de matematica doamna Irinel Dafinescu si informatica doamna Mlisan Mirela le-au facut cu mine fara a se pune vreodata problema ca aceste ore sa fie privite ca meditatie sau renumerate intr-un fel de scoala sau de parintii mei. Inca o data va multumesc si va doresc numai bine.
Ioan Ivaşcu a spus…
@Ionut Budisteanu: Draga Ionut, eu iti multumesc pentru comentariul care ma onoreaza. Emisiunea cu tine de la Profesionistii e una de colectie. Sunt sigur ca vei reprezenta cu cinste Romania peste tot in lume. Felicitari!

Postări populare de pe acest blog

Stonehenge de Maramureş-brand cultural

Copil în comunism

Interviu: Laurenţiu Bădicioiu: Un festival internaţional de poezie şi epigrame are succes într-o lume manipulată şi manipulantă